Od nowego, rocznego rozkładu jazdy PKP Intercity wyśle Pendolino na kolejny nowy odcinek, tym razem pociągi dojadą aż do Zakopanego i będą tam kursowały codziennie, przez cały rok. ED250 zapewnią najkrótszy czas przejazdu do Krakowa, Warszawy i Trójmiasta.
Od nowego rozkładu jazdy rozszerzy się siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych jednostkami ED250, popularnymi Pendolino. Od 14 grudnia bieżącego roku flagowe pojazdy spółki będą regularnie docierały do stolicy polskich Tatr, a więc do Zakopanego. PKP Intercity zdecydowało o skierowaniu na Podhale jednej codziennej pary kursów, łączących Zakopane z Gdynią przez Kraków i Warszawę.
Rekordowy czas przejazdu ze stolicy i Krakowa
Odjazdy z Gdyni zaplanowano na 11:31, z Warszawy Centralnej na 14:40, natomiast z Krakowa pociąg odjedzie o 17:02. Po drodze zatrzyma się jeszcze w Nowym Targu, aby po 7 godzinach i 28 minutach, o 18:59, dojechać do stacji końcowej. W przeciwnym kierunku Pendolino wyruszy o 9:00 i zamelduje się na Warszawie Centralnej o 13:20, natomiast do Gdyni dojedzie na godzinę 16:27.
Pociąg zapewni najkrótszy czas przejazdu z Warszawy i Krakowa do Zakopanego (odpowiednio 4 godziny i 19 minut oraz godzinę i 57 minut).
PKP Intercity planuje, że ta para połączeń na czas wakacji letnich zostanie wydłużona do Kołobrzegu, co ma “jeszcze bardziej ułatwić podróże koleją w drodze na letni wypoczynek”.
Po co Pendolino w Zakopanem?
Janusz Malinowski, prezes przewoźnika mówił wczoraj, 18 września, podczas konferencji prasowej
poświęconej hybrydom Newagu, że wysłanie Pendolino do Zakopanego to celowe działanie, mające jeszcze bardziej zwiększyć efektywność wykorzystania tych jednostek.
– Jednostka Pendolino, która będzie obsługiwała to połączenie nocuje w Krakowie i nie jest eksploatowany, tak więc wysłanie jej do Zakopanego, żeby nocowała tam, nie zwiększa nam zapotrzebowania na tabor, a jednocześnie pozwala nam zwiększyć ofertę dla tego kurortu, tak więc sprawa jest jasna. Nasze pociągi mają jeździć a nie stać, podobnie jak w przypadku samolotów, które też wykorzystuje się maksymalnie jak można – tłumaczył sens obsługi trasy do Zakopanego przez Pendolino.
Premierowy kurs i duże oczekiwania na ten pociąg
Zapowiedzią regularnych kursów Pendolino do Zakopanego będzie specjalny, promocyjny przejazd, który zaplanowano na 18 października. Tego dnia ED250 zastąpi wagonowe EIC Tatry, a przejazdy tym kursem objęto specjalną promocją.
– 1 zł - tyle będzie kosztował promocyjny przejazd pociągiem PKP Intercity do Zakopanego, który odbędzie się 18 października. Skład wyruszy w trasę w godzinach porannych (7:29) ze stacji Warszawa Wschodnia. Po drodze zatrzyma się m.in. w Krakowie i Nowym Targu. Do Zakopanego dotrze w południe (12:14). w drogę powrotną pociąg wyruszy o godz. 15:50, zapewniając dojazd do stolicy w godzinach wieczornych (na stacji Warszawa Zachodnia o godz. 20:14) – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
– Bezwzględnie jest to połączenie oczekiwane od dawna w Zakopanem. Pierwsze Pendolino już testowo wjechało na dworzec zakopiański i zrobiło wszystkim apetyt na podróżowanie komfortowym pociągiem. (…) Pendolino nie tylko przewiezie pasażerów szybciej, ale i bardziej komfortowo. To wzmoży nastroje konsumenckie w portfolio z zamożniejszego gościa, który oczekuje tego rozwiązania – powiedział
cytowany przez PAP Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. – Nareszcie Zakopane wraca do standardu komunikacyjnego znanego z okresu międzywojennego, kiedy to pod Giewont kursowała Luxtorpeda wożąc turystów prestiżowo, szybko i komfortowo – dodał.
Promocyjna pula biletów dotyczyła miejsc w drugiej klasie, natomiast w tym momencie PKP Intercity wyprzedało już całą ich pulę, a w systemie rezerwacji miejsca nie można kupić biletów ani na 1 ani też na 2 klasę na ten pociąg.
Pendolino już gościło pod Tatrami
Co ciekawe, Pendolino gościło już w Zakopanem. Testowy kurs tą jednostką d
ojechał tam w marcu 2017 roku i był hucznie witany. Ówczesne władze PKP Intercity nie zdecydowały się jednak na uruchomienie regularnych połączeń tymi pociągami do górskiego kurortu, głównie z powodu nieatrakcyjnych czasów przejazdu - linia do Zakopanego była jeszcze wtedy przed modernizacją. Fotorelację z testowego kursu
znajdziecie tutaj.
To nie koniec nowości związanych z Pendolino w nowym rozkładzie jazdy. Kursy tych jednostek mają też dotrzeć, po raz pierwszy w historii, do Ustki. Szerzej napiszemy o tym jednak w osobnym tekście.